dilluns, 11 de juliol del 2011

Iogurt


Ja sé que tothom ho diu a les seves receptes de iogurt, però no em puc estar de dir-ho jo també. Fer iogurt és sorprenentment fàcil! A més a més, jo m'esperava obtenir un producte d'una mica menys qualitat que el de la botiga... totes les receptes diuen que el iogurt surt més tou que el que es compra. Bé, potser una miqueeeeeeta menys consistent que el iogurt comprat, però la diferència és tan poca que m'ha semblat miraculós! Es triga més o menys una hora i mitja a fer tot el procés, tot i que una bona part d'aquest temps és simplement esperar i podeu fer altres coses. Jo començo a les 9:30 del vespre. Així a les 11 el poso a reposar i l'endemà a les 7 del matí quan em llevo tinc el iogurt llest.

Ingredients:

- 2 l de llet
- 4 cullerades de iogurt (una cullerada per cada mig litre)

Utensilis:
* Un termòmetre
* Una cassola de fondo pesant
* Algun lloc calentó on deixar el iogurt durant tota la nit. Pot ser el forn amb el llum encès, o una nevereta plena de paper de diari i mantes per conservar l'escalfor... jo utilitzo un "dehydrator", deshidratador, un aparell que es pot usar per assecar fruites i verdures però que també serveix per fer iogurt perquè manté una temperatura constant. També podeu comprar una iogurtera, clar.

Elaboració:

1) Poseu la llet a la cassola i escalfeu-la fins a 85 C (180 F). La llet està a prop del bull però no hi ha arribat encara. Aneu remenant de tant en tant.

2) Apagueu el foc i deixeu refredar la llet fins a 45 C (115 F). Amb 2 litres de llet aquest pas a mi em triga exactament 40 minuts. Em poso una alarma i vaig a fer altres coses.

3) En un bol petit dissoleu les 4 cullerades de iogurt en una mica de llet (de la que heu bullit) fins que quedi líquid i ben dissolt. Aboqueu la barreja a la resta de la llet i remeneu bé.

4) Poseu la llet en els pots que vulgueu. Tingueu en compte que el volum no canvia, és a dir, que acabareu amb el mateix volum de iogurt que de llet.

5) Deixeu el iogurt en un lloc calentó durant tota la nit (unes 8 hores aproximadament). És molt important no tocar el iogurt mentre fermenta, es veu que als bacteris que fan el iogurt no els agrada el moviment. En principi la temperatura s'hauria de mantenir a 45 C (115 F). Com ja he dit en parlar dels utensilis necessaris hi ha diverses maneres d'aconseguir-ho. Amb el sol de juliol i agost de Barcelona estic segura que si deixeu el iogurt al balcó a ple sol i aneu a treballar n'hi haurà més que prou i que tindreu el iogurt a punt quan torneu al vespre! Aquí not tenim la sort de tenir un sol així. Núvols i més núvols!

6) Guardeu el iogurt a la nevera i recordeu de guardar les últimes cullerades de iogurt per fer la propera tongada!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada